Veelgestelde vragen over glasvezel in Heveadorp

Veelgestelde vragen over glasvezel in Heveadorp

Laatste update: 14 april

Hieronder vindt u de antwoorden op vragen die Heveanen stelden naar aanleiding van de exta editie van de nieuwsbrief Heveadorp.nl

Ook op de website van DeltaFiber , op Renkumopglasvezel.nl  en op Glasvezel voor Doorwerth, Heveadorp en Wolfheze zijn antwoorden op veelgestelde vragen te vinden.


Vraag:  Ik twijfel nog of ik mijn vaste telefoonaansluiting wil behouden. Als ik nu kies voor geen vaste aansluiting kan ik daar later dan nog op terugkomen?

Antwoord: Ja, bij Delta is dat mogelijk. Bij Caiway ligt dat wat lastiger. Nu kiezen voor geen vaste aansluiting betekent wellicht dat je je huidige nummer niet kunt behouden. Je kunt kiezen voor behoud vaste lijn voor een gering bedrag per maand. De gesprekskosten worden afgerekend á €0,15 per minuut. Als je maximaal ca 90 minuten per maand belt via je vaste telefoon ben je goedkoper uit. In andere gevallen is het beter te kiezen voor onbeperkt bellen.


Vraag: Ik heb nu een abonnement bij Ziggo met als extra: toegang tot Fox. Bieden Delta en Caiway ook een pakket waarin Fox? 

Antwoord: Ja zie de websites van Fox en Caiway


Vraag: Om een keuze te maken tussen Caiway en Delta is de optie van Delta “mesh wifi-netwerk door het hele huis” van belang. Ik heb op dit moment twee Wifi versterkers via het stopcontact, dat werkt prima. Kan ik die wifi versterkers ook gebruiken als ik Glasvezel neem? Zo ja, dan heeft de optie van Delta voor mij geen extra waarde (ik  gebruik dan gewoon mijn huidige Wifi versterkers). Zo nee, dan heeft de optie van Delta wel extra waarde.

Antwoord: Ja dat kan. Als dat nu ook gewoon werkt zal dat met Caiway en DELTA ook gewoon werken.


Vraag: Ik snap dat de vier aanbieders verschillende prijzen hebben, maar is er (behalve de snelheid) nog een ander verschil in kwaliteit? Hoe zijn anders die grote prijsverschillen te verklaren?

Antwoord: Ieder merk heeft zijn eigen aanbod en sterke punten. Zo is bij DELTA bijvoorbeeld een voordeel dat je een gratis Wifi tot in de Nok installatie krijgt t.w.v. € 182.50. Een ander sterk punt is dat DELTA het meest flexibele pakket heeft; alle opties (of het nu bellen of TV zenders of snelheid van het pakket is) zijn maandelijks aan te passen. Zo kun je die zaken gebruiken op de momenten dat je het wilt. Bijvoorbeeld in de zomer minder TV-zenders en in de winter juist meer. Of als je op vakantie gaat alle opties uitzetten en na je vakantie deze weer aan zetten. Je bepaalt iedere maand zelf wat je “aan” zet.

Bij Caiway hebben we juist meer supervolle pakketten voor een scherpe prijs. Bijvoorbeeld standaard ruim 70 TV-zenders en bij Internet & Televisie Slim en Snel standaard een 2e TV-ontvanger.

Wat het beste bij de klant past ligt aan de situatie van de klant zelf. Heb je in huis goede wifi én ben je niet iemand die iedere maand het pakket aan gaat passen, dan zou Caiway een goede oplossing zijn. Heb je problemen of heb je wisselende behoeften (bijvoorbeeld omdat je vaak overwintert in Zuid-Europa) dan zou DELTA juist weer een goede oplossing zijn.


Vraag: In het kader van de privacy vraag ik me af waarom je verplicht je telefoonnummer moet opgegeven als je je wilt aanmelden voor de online informatie bijeenkomst van maandag 19 april. Die hebben ze toch helemaal niet nodig? Daarbij, de andere gegevens (adres etc), hebben ze ook niet nodig. Het zou goed zijn als ze je de mogelijkheid geven om je aan te melden met alleen je naam en mailadres (voor de link).

Antwoord: Deltafiber antwoordt: Wij kunnen ons voorstellen dat mensen zich eerst vrijblijvend willen oriënteren. Maar we zien dat de vragen die er later zijn, vaak betrekking hebben over de levering van diensten en de installatie thuis. Om hier goed opvolging aan te kunnen geven vanuit bijv. telecomaanbieders in deze Coronatijd, vragen we om de contactgegevens te mogen noteren. Wel heb ik intern doorgegeven dat deze reactie is gekomen en dat we hier nogmaals goed naar kijken.


Vraag: Ik heb een vraag over de 30% aanmelding. Wordt die 30% gemeten binnen het totaal van deelgemeenten, of moet er in Heveadorp een draagvlak zijn van 30%? Met andere woorden: is er binnen Heveadorp maar 1% belangstelling en in andere buurtgemeenten 59%, wordt er hier dan eveneens glasvezel geplaatst?

Antwoord: Glasvezel komt er alleen als 30% van alle huishoudens in Doorwerth, Heveadorp en Wolfheze zich aanmeldt voor glasvezel. Doorwerth heeft 2717 adressen, Heveadorp 320 en Wolfheze 465. In totaal dus 2717 adressen. 30% Deelname betekent dus dat er 1051 abonnementen nodig zijn op 2 juni 2021. 
Het wordt nog spannend, want de vele ouderen in de appartementencomplexen in Doorwerth zullen vermoedelijk niet zo snel overstappen op glasvezel. Daarom is het zo belangrijk, dat de bewoners van de laagbouw in Heveadorp, Wolfheze en Doorwerth zich massaal aanmelden.


Vraag: Ik heb op Facebook gezocht naar reviews over Deltafiber. Die zijn niet altijd positief. Dus ik denk dat ik toch maar wacht totdat KPN glasvezel gaat aanleggen in Heveadorp.

Antwoord: Wanneer mensen erg tevreden zijn over een leverancier zijn ze in het algemeen minder geneigd hun ervaring te delen via social media als Facebook, Instagram en LinkedIn dan wanneer ze een negatieve ervaring hebben. Type op de website Ervaringen.nl eens in KPN of Ziggo en verbaas je erover, dat bij jou KPN of Ziggo sowieso nog werkt….

En wachten totdat ons aller KPN Heveadorp gaat aansluiten op glasvezel? Ook bij KPN gaat er wel eens iets mis. Zij bijvoorbeeld het hilarische artikel in het Parool dd. 7 maart 2021: 15 monteurs en 64 mailtjes: KPN sluit glasvezel aan.